Summerschool scriptie, aanpak langstuderen
17 feb 2017
Deze summerschool geeft studenten die een onvoldoende voor hun scriptie hebben gehaald, de gelegenheid om tijdens de zomer aan een nieuwe, betere versie te werken. Met hulp van begeleiders en samen met andere studenten. Het werkt zo: de studenten worden in groepen ingedeeld. Iedere groep heeft op een andere dag een bijeenkomst op school. Ieder week wordt er een bepaald onderdeel van de scriptie besproken. De ene keer gaat het bijvoorbeeld over ‘probleemstelling’ en de volgende week over ‘conclusies en aanbevelingen’. Iedere bijeenkomst is volgens een vast stramien opgebouwd. Om 10.00 uur krijgen de studenten instructies over het betreffende onderwerp, vanaf 11.00 uur gaan zij hiermee aan de slag en ’s middags is er tijd voor individuele consulten. En dat zeven weken lang, van juni tot half augustus: het laatste moment van het studiejaar waarop studenten hun scriptie kunnen inleveren.
Wat is het werkend principe?
Het gaat om sociale en/of academische binding.
De summerschools voor de langstudeerders zijn voor studenten die bezig zijn met afstuderen. Het doel van deze summerschools is het voortzetten van het afstudeerproces onder begeleiding zonder dat de student zes weken ‘in de wacht’ wordt gezet. Per domein is de opzet verschillend, passend bij de omvang van het aantal langstudeerders. Bij het domein CRB is de summerschool de zomervariant van het project CRB. De saamhorigheid in een vrijwel leeg gebouw met wat bouwvakkers geeft een speciale band. Bij het domein GSW en TOI wordt individuele begeleiding gegeven door een externe partij. De beoordeling blijft bij de examinatoren van de opleiding.
Belangrijkste randvoorwaardenBeschikbaarheid van docenten en lokalen.
Belangrijkste opbrengstenStudent behoudt focus en studeert daardoor sneller af.
Begeleider - Ellen Duit, Creative Business:
"Half augustus is de laatste kans om de scriptie in te leveren. Een belangrijk moment voor veel studenten. Wij zorgen ervoor dat ze dat onder begeleiding kunnen doen. Dat werkt veel beter dan wanneer ze er alleen voor staan."
Student - Adrijana Beumer, Media en Entertainment Management:
Bewijsmateriaal"De individuele feedback en persoonlijke aandacht hebben mij enorm geholpen. Daardoor werd alles veel duidelijker. Ik snapte veel beter waarmee ik bezig was en wat er van mij werd verwacht."
Evaluaties zijn positief.
Onderzoek is nog niet beschikbaar.
http://nieuws.inholland.nl/download/263874/boekjelangstudeerdersophetjuistespoor.pdf
DocumentenOnderwijsinstelling
Hogeschool Inholland
Laat een reactie achter
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.