Statusgesprek als interventie bij studievertraging

16 mrt 2017

De tekst op deze pagina is afkomstig uit de bronnen, die onder aan de pagina bij 'bron' staan weergegeven.  

Het statusgesprek is een interventie die kan worden ingezet bij studenten met studievertraging. Het statusgesprek is een hernieuwde kennismaking tussen de student en de school, want de studenten met ernstige studievertraging, verliezen steeds meer het contact met de school. Hoe langer dit duurt, hoe hoger de drempel en hoe moeilijker het wordt om weer in beweging te komen. Het statusgesprek helpt om de eerste stap te zetten. Een eerste stap die vaak begint met vragen stellen, zoals: Hoe gaat het met je? Waar sta je nu en hoe komt dat? En wat wil je, wat moet je doen om daar te komen en hoe realistisch is dat?

Dit zijn soms emotionele gesprekken. Hiervoor hebben de begeleiders een gesprekstraining gehad. Tijdens het statusgesprek wordt de studentmonitor (zie afbeelding 1) gebruikt en soms ook de talentenmeting. (zie Good Practice Talentenmeting). In de LS monitor worden alle gegevens van de student up-to-date weergegeven, en deze biedt daarnaast de mogelijkheid om de gespreksmomenten en interventies te registreren.

 

Afbeelding 1: studentmonitor.

Doel & doelgroep
  • De student weer in beweging te krijgen en het contact met de school herstellen.
  • Student kan na afloop van gesprek keuze maken in eigen leerproces (stoppen of doorgaan met de studie)

Belangrijkste randvoorwaarden
  • Gesprekstraining voor docenten
  • Up-to-date informatie over studieresultaten zoals behaalde EC’s, studievoortgang etc.

Belangrijkste opbrengsten
  • Student krijgt meer inzicht waar hij/zij nu staat in de opleiding.
  • Student maakt bewustere keuzes over al dan niet doorgaan met de studie.
  • Contact tussen student en opleiding wordt hersteld of verbeterd.

 

Wat merkt de student van deze good practice?

Begeleider: Pia van Haren, domein Creative Business

In de vele gesprekken die ik nu heb gevoerd, heb ik gemerkt dat studenten blij zijn dat er iemand voor ze is. Dat er iemand naar ze luistert. Ze aan de hand neemt en hen uit hun isolement haalt zonder een oordeel te vellen. Dat geeft vaak de lucht die ze nodig hebben om keuzes te maken. Hun eigen keuzes, welke die ook zijn.

Student Yvonne, Hoger Toeristisch & Recreatief Onderwijs

“Tijdens de gesprekken werd me duidelijk dat het tijd werd om een keuze te maken. Of er nu echt voor gaan met 100% inzet en motivatie of de keuze maken om eindelijk te stoppen en toe te geven dat ik al zo lang de tijd heb gehad en het er nooit van was gekomen.”

Bron

http://nieuws.inholland.nl/download/263874/boekjelangstudeerdersophetjuistespoor.pdf

Documenten

Onderwijsinstelling
Hogeschool Inholland

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Delen

Laat een reactie achter