Het statusgesprek is een interventie die kan worden ingezet bij studenten met studievertraging. Het statusgesprek is een hernieuwde kennismaking tussen de student en de school, want de studenten met ernstige studievertraging, verliezen steeds meer het contact met de school. Hoe langer dit duurt, hoe hoger de drempel en hoe moeilijker het wordt om weer in beweging te komen. Het statusgesprek helpt om de eerste stap te zetten. Een eerste stap die vaak begint met vragen stellen, zoals: Hoe gaat het met je? Waar sta je nu en hoe komt dat? En wat wil je, wat moet je doen om daar te komen en hoe realistisch is dat?
Dit zijn soms emotionele gesprekken. Hiervoor hebben de begeleiders een gesprekstraining gehad. Tijdens het statusgesprek wordt de studentmonitor (zie afbeelding 1) gebruikt en soms ook de talentenmeting. (zie Good Practice Talentenmeting). In de LS monitor worden alle gegevens van de student up-to-date weergegeven, en deze biedt daarnaast de mogelijkheid om de gespreksmomenten en interventies te registreren.
Afbeelding 1: studentmonitor.
Doel & doelgroep
Wat merkt de student van deze good practice?
Begeleider: Pia van Haren, domein Creative Business
In de vele gesprekken die ik nu heb gevoerd, heb ik gemerkt dat studenten blij zijn dat er iemand voor ze is. Dat er iemand naar ze luistert. Ze aan de hand neemt en hen uit hun isolement haalt zonder een oordeel te vellen. Dat geeft vaak de lucht die ze nodig hebben om keuzes te maken. Hun eigen keuzes, welke die ook zijn.
Student Yvonne, Hoger Toeristisch & Recreatief Onderwijs
Bron“Tijdens de gesprekken werd me duidelijk dat het tijd werd om een keuze te maken. Of er nu echt voor gaan met 100% inzet en motivatie of de keuze maken om eindelijk te stoppen en toe te geven dat ik al zo lang de tijd heb gehad en het er nooit van was gekomen.”
http://nieuws.inholland.nl/download/263874/boekjelangstudeerdersophetjuistespoor.pdf
Documenten