Mintgrün programma TU Berlin voor MINT/STEM disciplines

20 feb 2017

De tekst op deze pagina is afkomstig uit de bronnen, die onder aan de pagina bij 'bron' staan weergegeven.

Met financiering uit het ‘Qualitätspakt Lehre’ – een Duits fonds voor het stimuleren van onderwijskwaliteit – is in 2012/2013 het MINTgrün programma ontwikkeld. Dit programma is bedoeld voor studenten die na het afronden van hun middelbare school interesse hebben voor één van de MINT/STEM disciplines, maar nog niet zeker weten voor welk studieprogramma ze zich willen inschrijven.

Het MINTgrün programma staat los van reguliere studieprogramma’s en bestaat uit twee semesters. Studenten volgen daarin twee verplichte vakken die speciaal voor MINTgrün zijn ontwikkeld (totaal 12 EC). In de MINTgrün vakken geven academici en studiebegeleiders informatieve colleges over hun discipline of specifieke studieprogramma’s. Zij zijn erop gericht om studenten te oriënteren op de verschillende disciplines en vertrouwd te maken met het functioneren en de organisatie van de universiteit. Daarnaast kunnen studenten zelf uit 25 regulier door de TU Berlin aangeboden vakken een pakket samenstellen dat in het totaal 42 EC beslaat. De 25 vakken variëren van basisvakken, zoals wiskunde, tot project georiënteerde vakken in laboratoria (“Projekt-Labore”). In projecten leren studenten hoe ze theoretische kennis kunnen toepassen in de praktijk. De ”Projekt-Labore” motiveren studenten om hun eigen doelen te stellen en deze te realiseren. De resterende 6 EC kunnen studenten volledig vrij invullen, bijvoorbeeld ook met vakken van andere instellingen in Berlijn. Dit is bedoeld om studenten ook kennis te laten maken met andere instellingen.

Op basis van de inzichten die studenten in de twee semesters hebben opgedaan kunnen zij een weloverwogen keuze maken voor het te volgen studieprogramma alsmede bij de instelling die het meeste aansluit bij hun wensen. De studiepunten behaald in het MINTgrün programma kunnen gebruikt worden voor het uiteindelijke gekozen studieprogramma. De studenten kunnen reguliere financiering (BAFöG) krijgen voor het volgen van het MINTgrün programma alsmede voor hun definitieve studieprogramma.

Doel & doelgroep

De hoofddoelen van het MINTgrün programma zijn:

  • Studenten stimuleren om weloverwogen studiekeuzes te maken.
  • Studenten te ondersteunen in de transitie naar het hoger onderwijs. De resultaten van de analyse naar de redenen voor de uitval in STEM-studieprogramma’s laten zien dat: De transitie van middelbaar naar hoger onderwijs steeds zwaarder wordt doordat scholieren steeds minder goed voorbereid zijn op hoger onderwijs. Dit komt met name door tekortkomingen in wiskunde vaardigheden en achterblijvende academische vorming. Daarnaast maakt de groeiende diversiteit aan studieprogramma’s en hoger onderwijsinstellingen het voor de studenten moeilijker om weloverwogen studiekeuzes te maken; studenten hebben toegang tot een grote hoeveelheid informatie over studieprogramma’s, maar missen inzicht in hoe het is om het studieprogramma daadwerkelijk te volgen.

Belangrijkste randvoorwaarden

De belangrijkste randvoorwaarden zijn:

  • Het MINTgrün programma is mede mogelijk gemaakt door ‘Qualitätspakt Lehre’ financiering. Instellingen kunnen deze financiering aanvragen voor onderwijsvernieuwingen. De TU Berlijn heeft voor het ontwikkelen van onderwijsinnovaties, waaronder het MINTgrün programma, ruim 10 miljoen euro uit het fonds gehad voor de periode 2012-2016. Een groot deel hiervan wordt gebruikt voor het MINTgrün programma. Zonder deze financiering zou het initiatief niet ontwikkeld kunnen worden.
  • Het MINTgrün programma is ontwikkeld door een team van didactische experts, studiebegeleiders en academici uit verschillende STEM-disciplines. Samen hebben ze een analyse gemaakt van de redenen voor de uitval in STEM-studieprogramma’s en hebben op basis hiervan het MINTgrün programma ontwikkeld. •De additionele werklast van het MINTgrün programma voor docenten is beperkt doordat de het grootste deel van programma bestaat uit reeds door de universiteit aangeboden vakken. De verplichte vakken worden voor een groot deel verzorgd door studiebegeleiders.

Belangrijkste opbrengsten

Momenteel volgen ongeveer 400 studenten het MINTgrün programma. Ze waarderen de mogelijkheid om te reflecteren op hun studiekeuze en de inzichten die ze krijgen uit het projectonderwijs. Tussen de 70 en 75% van de studenten kiest uiteindelijk voor een studieprogramma in één van de STEM-disciplines. Ook docenten en academici waarderen het MINTgrün programma.

Bewijsmateriaal

Projectaanvragen voor financiering uit het ‘Qualitätspakt Lehre’ worden geëvalueerd door een commissie van experts. De competitie is groot, dus het krijgen van financiering betekent dat de meerwaarde erkend wordt. Momenteel wordt er een mid-term evaluatie uitgevoerd op basis waarvan besloten wordt of het programma financiering voor nog eens vijf jaar krijgt. De resultaten van de evaluatie zijn nog niet bekend.

Bron

Kolster, R., Boer, H., Jongbloed, B., Cremonini, L., Krug, K., Benneworth, P., ... & Westerheijden, D. F. (2015). Internationale good practices onderwijskwaliteit en studiesucces.

Documenten

Opmerkingen

Voor meer informatie zie:

  • TU Berlijn: www.mintgruen.tu-berlin.de/erste-informationen/
  • Qualitätspakt Lehre: www.qualitaetspakt-lehre.de
  • Voor een gedetailleerde omschrijving van het MINTgrün programma zie: Raue, C. & Schröder, C. (2014): Das Orientierungsstudium MINTgrün: flankierter Systemübertritt von Schule zu Hochschule. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung, Vol. 9, No. 5, p. 179-199.

Onderwijsinstelling
Technische Universiteit Berlijn

Studiefase

Instroom

Onderwijsinstelling

WO

Betrouwbaarheid

Good idea

Sector

Natuur
Techniek

Onderwerpen

Maatwerk
Studiekeuze

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Delen

Laat een reactie achter