Talentenmeting

25 apr 2017

Bij de talentenmeting [1]  vult de student een online vragenlijst in. De uitkomst hiervan geeft goed inzicht in de student. Dat wil zeggen: in de onderliggende oorzaak van de vertraging die hij of zij heeft opgelopen. Het geeft aan of de student de competenties heeft om de studie met succes af te ronden, hoe het staat met de belastbaarheid van de student en in welke mate persoonlijke problemen een belemmering vormen. En daarbij zegt het ook iets over het karakter van de student. Of hij of zij zelfsturend is, zelfverzekerd en kan omgaan met feedback (of hier juist nog iets te leren heeft)  om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar hoeveel inzicht de meting ook geeft, het is en blijft een middel. De waarde van de meting komt vooral tot uiting in het gesprek dat volgt. Doordat de onderliggende oorzaak van de vertraging duidelijk is, wordt het gesprek waardevoller en kan het dieper gaan. Hoe het gesprek verloopt en wat het resultaat is, verschilt natuurlijk per student. Dit loopt uiteen van het besluit om met een studie te stoppen tot het opstellen van een nieuw studieplan of het volgen van extra lessen. Maar wat de uitkomst van het gesprek ook is, het doel van de begeleider is altijd om de student weer in beweging te krijgen. Alle begeleiders zijn getraind om de rapportage van de verschillende indicatoren te interpreteren en te bespreken. Dan gaat het om belastbaarheid, leerstijl, in-/externe gerichtheid, competenties, affiniteiten en verwacht studiesucces.

Deel van een voorbeeldrapport:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
[1] Talentenmeting Talent.Sense van LSD-support.

Doel & doelgroep

Inzicht verkrijgen in de sterke en zwakke punten van een student, dan gaat het om belastbaarheid, leerstijl, in-/externe gerichtheid, competenties, affiniteiten en verwacht studiesucces om zodoende gerichte interventies in te kunnen zetten.

Belangrijkste randvoorwaarden
  • Beschikbaar budget voor het laten afnemen van de meting.
  • Docenten die getraind zijn in het interpreteren en bespreken van de resultaten van de meting.

Belangrijkste opbrengsten

Meer duidelijkheid over de onderliggende reden van vertraging en een goede basis om het gesprek met de student te kunnen aangaan en sneller te kunnen interveniëren.

Begeleider: Anneke Brusse, domein Techniek, Ontwerpen en Informatica:

“Ons domein heeft ervoor gekozen om de gesprekken te laten voeren door een voor de studenten onbekende langstudeerbegeleider. Dat ben ik. Veel studenten zijn verbaasd dat ik zoveel van ze weet, ondanks dat we elkaar nog nooit hebben gezien. Dat is echt bijzonder. Ik heb nog nooit een student gehad die zichzelf er niet in herkende.”

Student: Luca Meijer, Luchtvaarttechnologie:

“Studeren was voor mij ploeteren. Het was eigenlijk niet te doen. De meting gaf mij inzicht in mezelf. Ik heb geleerd waarop ik moet letten, wat mijn zwakke punten zijn. In combinatie met de juiste begeleiding heb ik in anderhalf jaar mijn achterstand ingelopen. “

Bewijsmateriaal

Taufik, D. (2016). Project Langstuderen Inholland: onderzoeksresultaten Talent.Sense, Interne publicatie Inholland.

 

Bron

http://nieuws.inholland.nl/download/263874/boekjelangstudeerdersophetjuistespoor.pdf

Documenten

Vragen of opmerkingen

Contactpersoon: Irene Witteman

Onderwijsinstelling
Hogeschool Inholland

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Delen

Laat een reactie achter