Kort strategisch reflecteren leidt tot hogere tentamencijfers

19 dec 2017

Onderzoek aan de Stanford universiteit laat zien dat kritische zelfreflectie een positieve impact lijkt te hebben op studiegedrag. Studenten in de experimentele groep kregen tien dagen voor het examen een vragenlijst waarin zij moesten aangeven welk cijfer ze wilden halen en hoe belangrijk dit doel was. Daarnaast werd hen gevraagd goed na te denken over welke vragen wellicht gesteld zouden worden op het tentamen, en welke van de aangeboden studiematerialen effectief zou bijdragen aan de voorbereiding, en hoe ze dit materiaal zouden gebruiken. Na het tentamen reflecteerden studenten op hun studieaanpak en op de studiematerialen. Studenten uit de experimentele groep haalden ruim hogere cijfers dan studenten die de reflectie niet gedaan hadden. Bovendien waren de experiment-studenten positiever over het aangeboden studiemateriaal. Het aantal gebruikte studiematerialen had geen invloed op het cijfer, het bewuste gebruik wel.

De interventie vraagt nauwelijks tijd van studenten, kan online worden ingezet en is laagdrempelig in gebruik.

Doel & doelgroep

Studenten worden bewuster van hun studiegedrag voor een tentamen;

Belangrijkste opbrengsten

hogere cijfers,

positievere emoties,

groter gevoel van controle over het eigen studiegedrag

Bron

Chen, P., Chavez, O., Ong, D. C., & Gunderson, B. (2017). Strategic resource use for learning: A self-administered intervention that guides self-reflection on effective resource use enhances academic performance. Psychological Science, 1-12, DOI: 10.1177/0956797617696456

Documenten
Document:

Onderwijsinstelling
Stanford University

Naam indiener
Margriet Kat

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Delen

Laat een reactie achter