Kort strategisch reflecteren leidt tot hogere tentamencijfers
19 dec 2017
Onderzoek aan de Stanford universiteit laat zien dat kritische zelfreflectie een positieve impact lijkt te hebben op studiegedrag. Studenten in de experimentele groep kregen tien dagen voor het examen een vragenlijst waarin zij moesten aangeven welk cijfer ze wilden halen en hoe belangrijk dit doel was. Daarnaast werd hen gevraagd goed na te denken over welke vragen wellicht gesteld zouden worden op het tentamen, en welke van de aangeboden studiematerialen effectief zou bijdragen aan de voorbereiding, en hoe ze dit materiaal zouden gebruiken. Na het tentamen reflecteerden studenten op hun studieaanpak en op de studiematerialen. Studenten uit de experimentele groep haalden ruim hogere cijfers dan studenten die de reflectie niet gedaan hadden. Bovendien waren de experiment-studenten positiever over het aangeboden studiemateriaal. Het aantal gebruikte studiematerialen had geen invloed op het cijfer, het bewuste gebruik wel.
De interventie vraagt nauwelijks tijd van studenten, kan online worden ingezet en is laagdrempelig in gebruik.
Doel & doelgroepStudenten worden bewuster van hun studiegedrag voor een tentamen;
Belangrijkste opbrengstenhogere cijfers,
positievere emoties,
groter gevoel van controle over het eigen studiegedrag
BronDocumenten
Document:
Onderwijsinstelling
Stanford University Naam indiener
Margriet Kat
Laat een reactie achter
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.