Individuele gesprekken

25 apr 2017

Om de verbinding met de student vast te houden zijn er individuele gesprekken met studenten. Dan kan het gaan om praktische zaken als planning en het vinden van tijd voor de studie. Voor de student kan het directe –persoonlijk en dichtbije-  contact met de docent en/of de slb’er het verschil maken.  Soms blijkt tijdens deze gesprekken ook dat de student meer hulp nodig heeft van bijvoorbeeld een decaan of psycholoog.
Maar hoe verschillend de behoeften van de studenten ook zijn, er is een rode draad: persoonlijke aandacht. Daar hebben zij allemaal behoefte aan. Dat kost veel tijd, energie en soms erg veel geduld, maar in de meeste gevallen levert het veel op. Want persoonlijk contact mondt regelmatig uit in een speciale en persoonlijke band tussen student en begeleider en dit kan de student net dat zetje geven dat hij of zij nodig heeft.  Er zijn vele individuele gesprekken gevoerd met langstudeerders. Velen van hen geven aan dat zij dit gesprek eerder hadden willen voeren. Binnen een aantal opleidingen worden twee maal per jaar individuele voortgangsgesprekken gevoerd met studenten. Tip: gebruik bij deze gesprekken gegevens uit de studentmonitor.

Doel & doelgroep

D.m.v. persoonlijke aandacht en begeleiding de student begeleiden naar het diploma.

Belangrijkste randvoorwaarden
  • Begeleiders zijn getraind in gespreksvaardigheden.
  • Tijd om individueel te kunnen begeleiden.

Belangrijkste opbrengsten

Tevreden studenten die middels persoonlijke begeleiding betere keuzes kunnen maken in hun leerproces en daardoor sneller afstuderen.

Student: Thijs Steenweg, Pabo:

“Het persoonlijke contact maakte voor mij het verschil. Dat is toch anders dan wanneer het contact digitaal verloopt. Tijdens ieder gesprek maakten wij afspraken over wat ik de komende weken zou gaan doen. Als ik dan bij het volgende gesprek mijn werk niet af had, dacht de begeleider mee over oplossingen om het wel voor elkaar te krijgen. Ook dat heeft mij enorm geholpen. Echt enorm.“

Begeleider: Caroline Strijker, domein Onderwijs & Innovatie:

“Contact maken en dat vasthouden. Daar gaat het om. Dat is soms moeilijk, want er zijn studenten die nergens op reageren. Dan is het een kwestie van volhouden. Wat meestal loont. Veel studenten die het uiteindelijk redden, zijn dankbaar dat ik zo achter ze aan heb gezeten.”

Bewijsmateriaal

 

 

Bron

http://nieuws.inholland.nl/download/263874/boekjelangstudeerdersophetjuistespoor.pdf

Documenten

Vragen of opmerkingen

Contactpersoon: Jacqueline Hoogenboom

Onderwijsinstelling
Hogeschool Inholland

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Delen

Laat een reactie achter